torsdag 8 oktober 2009

Update - Måndag&Tisdag

Varit dålig med uppdatering i veckan.Tänkte iaf ta en update om måndagen och tisdagen. Mina ögon börjar sakta men säkert gå ihop så orkar nog inte dra hela veckans dagar just nu.

Måndagen, innebar som vanligt skola. Introduktion av delkurs 2 och föreläsning bestod förmiddagen av. De första tre veckorna kommer vi arbeta med ett ganska stort grupparbete. Min grupp som består av Malin, Josefin, Elin och Jeanette (härligt team!) kommer arbeta med barn som lever med missbrukande föräldrar. Det är inte ovanligt att barn lever under sådana förhållanden och därför är det superviktigt att som lärare veta hur man ska göra och på bästa sätt hjälpa denna elev. Föreläsningen handlade om barn och ungdomar i sociala svårigheter. Härmed fick man ett bra intro inför de kommande veckorna. Efter förmiddagens klassrumslektion satte vi oss i gruppen för att snacka ihop oss och börja arbeta på vårt case. Svårare än vi trodde! Bestämde att vi behöver nog allt läsa in oss lite mer på det här. Inget man har erfarenhet av precis!
Väl hemma i Karlskrona blev det besök på bibliotek och hämtning av bokpaket på Hemköp, där ett stort paket med kurslitteratur från Lycknis väntade. Beställde också en "vanlig" bok när jag ändå satt och klickade hem lite litteratur. Det blev Mr Tourette och jag av Pelle Sandstrak. Denna bok har jag väntat på att den ska komma ut i pocket och nu äntligen! Dem som har läst den säger att den är bra. Dessutom har jag hört flera som varit och lyssnat på honom när han haft föreläsningar om sitt liv och som tyckt det varit kanon. Kommer han till Karlskrona skulle jag gärna gå och lyssna!


Boken handlar om Pelle som växer upp med beteende präglat av oväntade ljud och avancerade ritualer. Detta präglar hans liv men ingen förklaring finns. Han klarar sig genom att ragga på tjejer och spela hockey. I vuxen ålder drar hans beteende ner honom ännu mer. Det tar flera timmar för honom att passera dörrtrösklar och ta på sig kläder. Det slutar med att han flyttar in i en bil och lever på juice och revbensspjäll. En dag hör han på radio om en professor som talar om Tourettes syndrom.
Bild: www.bokus.com

Måndagskvällen ägnades åt storhandling på Maxi. Kan säga att både kyl, frys och skafferi var i stort behov av att fyllas på. Blev sedan tvtittande där vi såg Sveriges fulaste hem, där slutresultatet blev lika fult med ohyggliga färgkombinationer och inget snyggt alls. Stackars familj, man såg ju att de blev missnöjda. Kikade även på Svenska Hollywoodfruar. Alltid något som händer där som man kan diskutera upprört med andra tittare=).

Tisdagen, var ledig dag. Var härligt väder och jag tillbringade dagen på Sturkö. Var nere vid sjöboden och fixade lite. Pappa och jag eldade upp vår fula skräphög som har legat därnere under hela sommaren så det var skönt att bli av med den. Klippte ner nyponbuskar och andra stickiga buskar, som man aldrig lyckas bli av med helt. Mamma och Johanna kom hem från shopping i stan där mamma inhandlat ett par jättesnygga röda gummistövlar. Vill också ha! Ska allt köpa såna...snart. Martin och pappa ägnade sedan em/kvällen åt att lägga tak på sjöboden. Hann iaf med halva ena sidan. Bra om det blir färdigt snart innan vädret blir allt för kallt. Åt god tacos innan vi körde inåt stan. Lagar aldrig denna maträtt men det är så himla gott. Får väl börja göra det lite oftare. Var verkligen tisdagsmys över det hela=).
Ägnade kvällen i soffan framför tvn, ganska uttröttade. Blev Äntligen Hemma (som var dåligt och inga roliga saker gjordes) och House (som jag tröttnat på) som nöje.

2 kommentarer:

  1. Mr. Tourette & jag är helt fantastisk! Du har verkligen läsning att se framemot Carro =)

    Ha en bra helg så ses vi på måndag!
    Kramar Elin

    SvaraRadera
  2. den boken ska jag låna sen :)

    SvaraRadera