tisdag 11 augusti 2009

Semester i Simrishamn!

Denna helg var vi haft en underbar, solig, fartfylld, utvilande och utflyktsrik semester i Simrishamn. Så kan man verkligen sammanfatta den.
Vi körde från Karlskrona på fredagen vid 16. Då var allt packat och inhandlat till helgens bravader. Efter ca. 2 timmars körning var vi framme i Tobisviks Camping, där familjen Ungfors/Samuelsson väntade på oss med sin husvagn. Martin och jag, oerfarna husvagnscampare, skulle nu få testa på campinglivet. Kvällen ägnades åt grillning, vin och en promenad ner till stranden. Vid läggdags stuvade vi in oss allihopa i husvagnen. Men det gick kanon, var verkligen gott om plats!

Grillning vid husvagnen på kvällen.

Lördagen var det upp för att äta frukost utanför i den härliga solen, mysigt=). Sedan begav vi oss mot Smygehuk och Ystad, som vi kvällen innan planerat in som dagens utflyktsmål. Smygehuk är ju Sveriges sydligaste udde, vilket var orsaken till att vi körde dit. Det var ett väldigt mysigt ställe, där det blev fika och plockande av sten...fanns hur många fina, vita och släta stenar som helst. Vi styrde sedan kosan mot Ystad, där vi bara körde igenom för att kika lite men det var inget speciellt som lockade. Körde därför tillbaka till Simrishamn. Där blev det lunch och promenad genom staden. Väldigt mysigt ställe måste jag säga! Väl tillbaka till campingen så gick vi vidare till ett poolområde vid campingen. Där blev det sol, bad och glassätning. Kvällen tillbringades vid husvagnen med grillning. Campingen hade grisfest så det var massvis med folk och fest natten lång.

Smygehuk

Plockade massa fina stenar

Åt lunch i Simrishamn

Söndagen inleddes med en tripp till Stenhuvuds Nationalpark. Där vandrade vi upp till Stenshuvud som låg 96 m över havet. Det var väldigt fin natur och underbar utsikt. Efter detta begav vi oss till en grymt fin sandstrand. Det var precis som utomlands. Denna härliga sanden, milslång och härliga, stora vågor....kunde inte bli bättre. Kunde nog legat där hur länge som helst=). Vi badade, fikade, solade och barnen fördrev tiden genom att begrava mina ben i sanden. Eftersom mycket stod på schemat så körde vi vidare. Denna gång mot Äpplets hus i Kivik. Det är otroligt med alla dessa äppleodlingar. Längs vägarna finns så mycket äpplegångar! I Kivik blev det en tur i affären, där alla Kiviks Musteri-produkter såldes. Jag inhandlade en Hallon Marmelad som var jättegod. Vi hann också med en rundvandring där man fick följa arbete i fabriken, se äppleodling och få reda på en massa kunskap. Avslutade med äpplepaj med vaniljsås, givetvis! På vägen hem hann vi också med ett besök på Mandelmanns trädgårdar, vackra omgivningar och det gav inspiration...odla sallad till nästa år för min del.

Härlig sandstrand vid Stenshuvud

Väldiga vågor, som var kul att bada i=).

Äpplets Hus. (En av flera byggnader).

Gick runt på ett ställe med 70 olika äpplesorter

Traditionella äpplegångar

Har haft en underbar helg i Simrishamn. Så avkopplande och omgivningarna var underbara. Kan verkligen rekommendera detta som semestermål eller en dagsutflykt till Stenshuvud bara. Sällskapet har varit trevligt och bra på alla sätt och vis. Malte och Amanda är såå söta och goa=). Martin och jag har också fått testa på campinglivet, vilket var intressant. Det var mysigt och vi kommer sannerligen göra om det igen!