tisdag 15 december 2009

Helgen - Tredje Advent

Så var tredje advent över och nedräkning sker till jullov, julafton, god julmat och inte minst julklappar=). Ska bli härligt, trots att ett stort paper hänger över mig. Ska vara färdigt den 14 januari, vilket betyder att det blir plugg i mängder...

I fredags blev det julklappsshopping med mamma. Ligger ju lite efter med julklapparna känns det som, är inte alls klar! Men i fredags blev det ännu en julklapp till syrran så nu är hon färdig. Alltså är mammas och Johannas julklappar klara. Hjälpte mamma genom att vara smakråd gällande både Johanna och Martin. Tog en paus på Lennarts där det blev kaffe och chocotta-tårtbit, så mumsigt=). Hade också fått julklappspengar av farmor, gamlamormor och mormor som jag handlade massa fina saker för. Men avslöjar mer efter julafton...Inhandlade också en fin röd blus till mig själv på MQ som passar utmärkt att bära nu i juletid. Har verkligen fastnat för MQs kläder. Innan handlade jag alla mina kläder på GinaTricot, men har tröttnat på den affären lite grann. Givetvis finns det snyggt där med men kul att variera sig lite. Hoppas på att fynda på mellandagsrean!!
På kvällen blev det fredagsmys. Lagade god fläskytterfilé med klyftpotatis och beasås och till detta vin. Kikade på Idol givetvis där vår favorit Erik vann=).

Lördagen blev en härlig sovmorgon för oss båda. Fixade lite i lägenheten och sedan blev det Sturkö. Första stoppet blev Sanda där vi tvättade Martins arbetskläder.
Eftermiddagen ägnades för min del åt att tillverka egna julkort. Kul med lite julpyssel. Blev inspirerad förra året då jag gjorde min VFU på Rosenfeldtskolan, då vi under julpysslet hade en station med scrapbooking. Folk som kan detta kan göra såå fina album så det är inte klokt. Man kan också på liknande sätt göra julkort och Simsalabim har allt material som behövs. Någon gång måste man ju som sagt testa och därför gör jag det i år med hemmatillverkade julkort. Återstå att se hur dem blir när dem är färdiga...
Lördagskvällen blev det pizza och film, Terminator Salvation. Den var bra!!

Söndagen och även tredje advent. Martin var duktig och fixade med motorn på båten innan vintern drar igång på allvar och det blev även lite fix vid sjöboden.
Klockan 16 var det luciafika hemma hos mamma och pappa. Hela släkten var på plats och det var verkligen supertrevligt. Massa goda hembakade kakor bjöds det på som passade bra nu vid jul. Småkusinerna kom som lucia och pepparkaksgubbe. Är så fint med Lucia och allt som hör till och även om vi inte fick höra sång så fick vi se två sötisar iaf.



Inte lätt att vara Lucia när alla tittar på...pinsamt ju=).

Luciakronan åkte snabbt av och istället mumsades det på pepparkakor

Den här lilla pepparkaksgubben fick vi däremot se hela kvällen=).

Så här fina kakor hade mamma bakat. Superoda verkligen!!
Trötta men nöjda av helgen avslutade vi söndagskvällen med att se Wallanders Skulden, också bra!!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar